Monday, December 4, 2023

Bugatti EB112: Peringatan Terhadap Perkara Yang Mungkin Terjadi

 

Bugatti EB112 ialah salah satu ciptaan Giorgetto Giugiaro yang paling terkenal dan dihormati, dan Bugatti menghormatinya pada hari ulang tahunnya yang ke-85. Bagi mereka yang tidak tahu, Giorgetto Giugiaro pada ikon seperti DMC DeLorean, De Tomaso Mangusta, dan juga mereka bentuk Volkswagen Golf yang pertama. Beliau juga merupakan pengasas rumah reka bentuk legenda – ItalDesign.

Kejuruteraan dan reka bentuk Bugatti EB112 menimbulkan kekecohan apabila penutupnya ditanggalkan semasa Pameran Permotoran Geneva pada tahun 1993. EB112 secara asasnya mentakrifkan semula tanggapan kenderaan saloon dengan mencipta niche Grand Tourisme yang serba baharu dan sangat mewah dengan cara bahawa hanya Bugatti yang boleh, membina tradisi yang sempurna dan pengabdian kepada teknologi termaju.

 

EB112 ialah kereta yang inovatif dengan beberapa isyarat estetik retro yang mengingatkan kembali kepada kereta terkenal jenama Perancis ikonik itu dari akhir 1930-an. Dalam banyak cara, EB112 ialah kereta fantasi dan contoh awal yang kini kita rujuk sebagai kereta fastback berprestasi tinggi. Ia menggabungkan inovasi kejuruteraan dan teknikal dengan lancar yang jauh mendahului zamannya.

Reka bentuk Giugiaro telah lama dipuji sebagai pencapaian penting, dengan ramai pengulas memujinya sebagai kereta saloon paling indah yang pernah dibuat. Ia kelihatan seperti sesuatu “The Godfather” mungkin muncul.

Bahagian hadapan EB112 memancarkan rawatan visual yang telah dikenal pasti dengan bahasa reka bentuk terkenal Bugatti. Jerijinya, sebagai contoh, berfungsi sebagai model untuk susunan jeriji Veyron sepuluh tahun kemudian, dan rusuk membujur yang memanjang dari bonet ke atas bumbung dan memotong melalui tingkap belakang adalah anggukan gaya kepada Bugatti Type 57 SC Atlantic, yang kemudiannya dicipta semula secara halus pada kedua-dua Veyron dan Chiron.

Monokok gentian karbon di bawah badan semua-aluminium EB112 diambil daripada kereta sport super EB110 yang sangat canggih. Pada tahun 1993, teknologi badan dan casisnya merupakan kemajuan yang sama sekali baru untuk kereta saloon dan masih revolusioner dalam pasaran kereta sukan.

Enjin 60-injap (lima setiap silinder), 6.0 liter (5994cc) V12 digandingkan dengan kotak gear manual enam kelajuan dan sistem pacuan empat roda termaju untuk mencipta penjana kuasa terobosan juga.

V12 aspirasi semula jadi menjana 460hp pada 6,300rpm dan 590Nm tork puncak pada hanya 3,000rpm, memberikannya potensi prestasi yang jauh lebih ketara daripada mana-mana kereta saloon berprestasi tinggi moden. EB112 mampu mencapai kelajuan tinggi 300km/j dan hanya memerlukan 4.3 saat untuk memecut dari pegun kepada 100km/j. Angka-angka ini sangat mengagumkan walaupun pada tahun 2023.

Sistem pacuan empat roda EB112 menawarkan kemajuan teknologi teruji dan benar daripada EB110. Pengagihan tork untuk EB112 ialah 38% di hadapan dan 62% di belakang untuk pasti, berprestasi tinggi dalam semua keadaan.

Pengagihan berat seimbang EB112, yang dicapai dengan meletakkan V12 yang kuat ke belakang sejauh yang boleh dilakukan di antara gandar dalam susunan dipasang pertengahan hadapan, meningkatkan keupayaan ini. Keperluan teknologi yang meningkatkan prestasi keselamatan ranap di samping menyokong keupayaan dinamik.

Disebabkan fakta bahawa Bugatti EB112 adalah kereta konsep, kerja pembangunan dilakukan di kilang, dan kereta paparan telah selesai di barisan pemasangan. Ahli perniagaan Gildo Pallanca Pastor membeli sebahagian daripada aset syarikat selepas Bugatti Automobili SpA mengisytiharkan muflis pada 1995. Aset itu terdiri daripada tiga salun EB112 yang tidak lengkap dan komponen ganti.

Syarikatnya yang berpangkalan di Monaco, Monaco Racing Team, menyiapkan dua daripadanya pada 1998. Warna luaran kedua-dua kereta itu adalah hitam pada satu dan antrasit pada satu lagi. Kereta merah itu, berbeza dengan dua yang lain, mempunyai lampu belakang yang dimasukkan ke dalam bampar belakang, menjadikannya sedikit berbeza daripada dua kenderaan lain. Kajian reka bentuk biru menonjol daripada yang lain kerana ia mempunyai peningkatan aerodinamik tambahan, seperti pembahagi hadapan kecil dan spoiler bibir belakang tepat di bawah tingkap belakang. Ia dicat semula dengan warna merah yang sama seperti prototaip berfungsi.

Ketua Pegawai Eksekutif semasa dan pemilik pengeluar kereta Perancis Venturi, Gildo Pallanca Pastor, dahulunya adalah pemilik EB112 hitam, yang difoto sedang dipandu di Monaco pada 2013. Pada 2016, seorang pengumpul kereta Jerman bernama Marc Gindorf membeli kereta itu di Monaco. Italdesign ialah pemilik prototaip berfungsi pertama (EB112 merah), dan syarikat Pastor menjual kereta ketiga dengan bahagian luar antrasit gelap kepada individu Rusia. Satu-satunya kereta daripada tiga yang dihomologasikan sepenuhnya sekarang ialah EB112 hitam.

Model seperti EB112 yang terkenal dan idea seperti Giugiaro sudah pasti akan terus memberi inspirasi apabila syarikat itu memasuki zaman baharu di bawah arahan Mate Rimac.

Sumber