Thursday, May 2, 2024

Tesla meminta Apple untuk membuktikan pemandu yang terbunuh dalam kemalangan adalah permainan

Tesla Inc bergantung pada sokongan teknikal daripada Apple Inc kerana syarikat kereta itu berusaha untuk membuktikan pada percubaan berprofil tinggi yang akan datang mengenai keselamatan sistem Autopilotnya bahawa pemandu Model X yang bekerja untuk pembuat iPhone sedang bermain permainan video pada telefonnya apabila dia terhempas dan mati.

Peguam untuk keluarga Walter Huang, seorang jurutera yang terbunuh dalam perjalanannya ke tempat kerja, berkata bekas majikannya “secara rahsia” bergerak untuk menyokong percubaan Tesla untuk menyalahkan pemanduan yang terganggu atas kemalangan itu. Penyiasatan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan telah gagal mencapai kesimpulan muktamad tentang apa yang Huang lakukan pada saat akhir sebelum kesan.

Berdasarkan pemeriksaan forensik iPhone Huang, Tesla berkata dia sedang bermain Sega’s Total War: Three Kingdoms pada masa nahas itu, walaupun peguam keluarga Huang berkata Tesla tidak dapat membuktikannya hanya kerana aplikasi itu dibuka pada skrinnya.

Kedua-dua pihak bertelagah sama ada Tesla boleh memanggil pengurus kejuruteraan Apple sebagai saksi untuk perbicaraan dua bulan yang akan bermula minggu depan di mahkamah negeri di San Jose.

Tesla telah berjaya dalam dua percubaan California sebelum ini berbanding Autopilot – yang kedua melibatkan kemalangan maut – di mana sistem bantuan pemandu dipersalahkan selepas kenderaan itu terkeluar dari jalan raya.

Syarikat itu secara sukarela memanggil semula dua juta kenderaan lewat tahun lalu selepas Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Lebuhraya Kebangsaan AS mendapati Autopilot gagal memastikan pemandu sentiasa berhati-hati. Peguam yang mewakili mangsa kemalangan dan ahli keluarga yang telah menyaman Tesla atas kemalangan berkata keazaman itu menguatkan dakwaan mereka bahawa teknologi itu rosak dan menyumbang kepada perlanggaran.

Tesla memperoleh akuan bersumpah daripada pengurus kejuruteraan Apple, James Harding, yang menganalisis data telemetri yang tidak disulitkan pada telefon Huang dan berkata ia “mencadangkan kemungkinan interaksi pengguna, yang mungkin sentuhan skrin atau menekan butang”.

Peguam keluarga Huang telah membalas dalam pemfailan mahkamah bahawa Tesla sengaja menyembunyikan soal siasatnya terhadap Harding daripada mereka sehingga selepas tarikh akhir pencarian fakta praperbicaraan. Mereka kini cuba memaksa Apple untuk memberikan lebih banyak maklumat, dan pembuat iPhone menolak, mengatakan bahawa ia tidak sepatutnya menyerahkan bahan sulit.

NTSB berkata dalam laporan bahawa kemungkinan punca kemalangan Huang ke dalam penghadang di sepanjang Lebuhraya 101 di Mountain View adalah gabungan “had” dengan sistem Autopilot dan “kekurangan tindak balas pemandu disebabkan gangguan yang mungkin dari aplikasi permainan telefon bimbit dan terlalu bergantung” pada Autopilot.

Laporan itu menyatakan bahawa komputer Model X mengesan bahawa tangan Huang tidak berada di stereng sejurus sebelum kemalangan itu. Manual pemilik Tesla mengatakan pengguna Autopilot mesti kekal terlibat semasa memandu.

Agensi itu juga menyalahkan jabatan lebuh raya California kerana gagal membaiki penghadang yang dilanggar kereta Huang selepas ia rosak dalam kemalangan sebelum ini.

–The Star